pátek 24. července 2009

Jak telefonovat přes internet (VoIP)

Telefonování přes internet je již několik let moderním způsobem komunikace. Navíc při správně zvolených službách a technologii lze ušetřit hodně peněz. Telekomunikace jsou navíc při úsporách mým oblíbeným cílem a navíc se po sedmnácti letech s námi začala loučit analogová telefonní ústředna Panasonic. Rozhodl jsem se tedy téměř všechno telefonování převést na VoIP.

Jednu telefonní linku jsem nechal analogovou. Má to dva důvody. Za prvé pří výpadku internetu je nutné se do firmy dovolat a především posílání faxů přes VoIP linky je téměř nemožné. Sice existují na internetu služby, které dokážou těch pár faxů měsíčně přijmout a odeslat, ale jsou nečekaně drahé. Zde je určitě velký prostor pro konkurenční projekt. Měsíční paušál pod 199,- Kč jsem v Česku nenašel. To mi pro naše 4 faxy měsíčně připadá dost drahé.

Nejdříve bylo nutno vybrat providera telefonování. Tedy společnost, ma kterou se napojíme. Již delší dobu používáme VoIP jedno telefonní číslo od společnosti, která často mění svá jména a vlastníky a k dnešnímu dni se jmenuje Volný a.s. VoIP služba se jmenuje Telefonet. Platíme měsíčně paušál 478,- Kč a v něm jsou všechny hovory na pevné linky v rámci Česka zdarma. Navíc volání na mobilní telefony stojí pouze asi 3,60 Kč. To je méně, než je volání z některých mobilních telefonů. Služba je spolehlivá a cenově výhodná. Bohužel tuto službu již Volný aktuálně nenabízí. Je pro zákazníky asi příliš výhodná.Výše uvedené ceny jsou bez DPH.

Jedna linka ovšem nestačí. Pro další linky jsem se rozhodl zvolit jinou společnost. Zde jsem chtěl naopak platit malý nebo žádný měsíční paušál. Prošel jsem ceníky všech českých VoIP providerů a diskuzní kanály o nich. Nakonec jsem vybral společnost 802.cz. Za linku se platí měsíční paušál 1,- Kč včetně DPH a volání je velmi levné.

Nakonec bylo nutné vybrat někoho, kdo by dodal vlastní VoIP přístroje, ústřednu a oživil to. To se projevilo jako největší kámen úrazu. Oba provideři, Volný i 802.cz pracují zatím zcela bez problémů nebo jen s problémy zanedbatelnými. To se VoIP přístrojích říci nedá. Telefonní přístroje jsem vybral Linksys SPA942, ústřednu Linksys SPA9000 a připojení analogové linky mělo zařídit zařízení Linksys SPA3102.

Dodávka a konfigurace proběhla asi s 10 denním zpožděním, ale to jsem byl ochoten akceptovat. Bohužel do dnešního dne to nepracuje jak je zapotřebí. Řešení problému trvá více jak 3 měsíce a dnes jsme schopni zařízení alespoň používat. Nakonec jsem museli vyměnit Linksys SPA3102 za SPA400 a doplatit 2000,- Kč. Největší problémy dělá napojení analogové linky do VoIP systému. Jsem dost rozladěn. Nevím zda je to nedokonalostí zařízení nebo neschopností technika, který věc instaluje a konfiguruje. Spíše bych chybu viděl u technika. Jiné zařízení Linksys používáme pro připojení k internetu (RV042) a nikdy s ním nebyly žádné problémy. Mojí chybou bylo, že jsme zaplatili dodávku dopředu. Jinak to dodavatel odmítal akceptovat. Už to nikdy neudělám. To je největší poučení z celé akce. Jinak VoIP telefony umí spoustu věcí, ale to moderní analogové ústředny umí také. Malé analogové ústředny se mi zdálky jeví jako spolehlivější, ale s menšími možnostmi konfigurace. Snad něco alespoň ušetříme na volání.

Žádné komentáře:

Okomentovat